kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Ile wynoszą wydatki na edukację dzieci?
2011/1/20 14:40:00

W obecnym roku szkolnym 2010/2011 badani mający dzieci wydali średnio na każde z nich 662 złote, kupując podręczniki, przybory szkolne, mundurki i ponosząc obowiązkowe opłaty, np. ubezpieczenie, czesne, internat itp. Jednak im więcej jest uczniów w rodzinie, tym mniejsze sumy przeznaczają rodzice na zaspokojenie szkolnych potrzeb każdego z nich.

Według raportu opracowanego przez Centrum Badania Opinii Społecznej wydatki na szkolne potrzeby dzieci zwiększyły się w ubiegłym roku o 10% w porównaniu z 2009 rokiem. Wzrost ten został odnotowany zarówno w rodzinach z jednym, dwojgiem, jak i z większą liczbą dzieci w wieku szkolnym, jednak proporcjonalnie najbardziej zwiększyły się obciążenia rodzin wielodzietnych. Tylko co dwudziesty badany mający dzieci w wieku szkolnym zamknął wydatki związane z rozpoczęciem przez nie nauki w nowym roku w kwocie 300 złotych. Niemal co piąty wydał od 300 do 500 złotych, a trochę więcej osób od 500 do 800 złotych. Natomiast niemal połowa rodziców przeznaczyła na potrzeby edukacyjne swoich dzieci ponad 800 złotych, z czego niemal co ósmy więcej niż 1500 złotych. Powyższe dane przedstawiają ogólne wydatki rodziców. Jednak ich wysokość zależy przede wszystkim od liczby uczniów w rodzinie. Wiąże się to zapewne z gorszą na ogół sytuacją materialną rodzin wielodzietnych, ale także z tym, że w rodzinach tych niektóre przybory szkolne czy podręczniki mogą być przekazywane uczniom przez starsze rodzeństwo. Rodzice mający tylko jedno dziecko w wieku szkolnym wydali na początku roku szkolnego 2010/2011 średnio 686 złotych, w rodzinach z dwójką dzieci wydatki wyniosły 668 złotych na każdego ucznia. Natomiast w rodzinach co najmniej z trójką dzieci w wieku szkolnym na przygotowanie każdego z nich do nowego roku szkolnego przeznaczono przeciętnie 532 złote.

Niestety wydatki na szkołę „obowiązkową" to nie wszystko. Istnieje możliwość korzystania z dodatkowych płatnych zajęć w szkole lub poza nią, co w znacznym stopniu wpływa na szanse edukacyjne uczniów. W ubiegłym roku niespełna dwie piąte rodziców zadeklarowało, że przynajmniej niektóre ich dzieci uczestniczą w dodatkowych zajęciach szkolnych lub pozaszkolnych. Najczęściej rodzice płacą za naukę języków obcych - co czwarty deklaruje, że jego dzieci uczęszczają na dodatkowe lekcje języków. Tylko nieco mniej osób deklaruje wysyłanie dzieci na pozalekcyjne, płatne zajęcia sportowe. Niemal co siódmy rodzic płaci za zajęcia artystyczne, a co dziewiąty za korepetycje i kursy przygotowawcze. Kursy komputerowe i informatyczne finansuje tylko 1% rodziców. Odsetek respondentów wysyłających dzieci na dodatkowe zajęcia edukacyjne i ogólnorozwojowe zmienia się z roku na rok, ale utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Interesujące jest natomiast, że w tym roku szkolnym znacznie więcej rodziców niż w latach ubiegłych przeznaczyło dodatkowe środki na zajęcia sportowe i artystyczne swoich dzieci.

Uczestnictwo w dodatkowych zajęciach, które zwiększają szanse edukacyjne uczniów, jest bardzo zróżnicowane przez wykształcenie rodziców, ocenę warunków materialnych gospodarstwa domowego oraz miejsce zamieszkania. Na zajęcia pozalekcyjne wysyła swoje dzieci większość badanych z wykształceniem wyższym i niemal połowa rodziców legitymujących się wykształceniem średnim. Respondenci mniej wykształceni dużo rzadziej płacą za dodatkowe zajęcia dzieci. Wielkość miejscowości również znacząco różnicuje odsetek uczniów uczestniczących w zajęciach dodatkowych. W miastach powyżej 100 tys. mieszkańców większość rodzin opłaca takie zajęcia dla dzieci i młodzieży. W mniejszych miejscowościach nie częściej niż co trzeci rodzic deklaruje, że jego dzieci rozwijają swoje umiejętności i zainteresowania na płatnych zajęciach pozalekcyjnych. Najrzadziej w dodatkowych zajęciach uczestniczą dzieci mieszkające na wsi, co po części może wynikać z mniejszej dostępności takich zajęć w tego typu miejscowościach. Niestety powyższe uwarunkowania wpływają na utrwalanie nierówności społecznych.



()
Oprac: Anna Kotnowska

 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: dziecko, edukacja


 


 


 

Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »