kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Jak wybrać dobre przedszkole?
2013/3/11 22:30:00

Wybór przedszkola ma bardzo istoty wpływ na rozwój intelektualny i społeczny dziecka. Ważne zatem, aby przedszkole było przede wszystkim przyjaznym miejscem dla malucha. Dlatego dziś wybór takiej placówki nie sprowadza się tylko do dylematu: państwowe czy prywatne. Wpływ na taki stan rzeczy ma m.in. bogata oferta edukacyjna. Prócz tradycyjnych przedszkoli coraz częściej pojawiają się placówki profilowane i integracyjne.

Naukowcy podkreślają, że wiek przedszkolny to wyjątkowo ważny okres w życiu dziecka. Dlatego wybór przedszkola to decyzja, która ma ogromny wpływ na rozwój intelektualny i społeczny naszej pociechy. To właśnie w tym miejscu maluch będzie przygotowywał się do nauki w szkole, a także nabędzie wiele innych cech. Będzie mógł na przykład nauczyć się respektowania reguł, działania w grupie i samodzielności.

Profil przedszkolaka

Gdy wybieramy przedszkole zależy nam przede wszystkim na tym, by nasze dziecko szło do niego co rano z uśmiechem i czuło się tam bezpieczne. Dlatego zwykle wybieramy placówkę, która jest położona niedaleko domu i do której będą uczęszczać także jego koledzy z podwórka. Szukamy też miejsca, w którym osoby zajmujące się maluchami to ludzie z pasją, którzy wzbudzają w nich sympatię, są w stanie wypełnić ich chłonne umysły interesującymi informacjami i zadbać o ich rozwój.

Jednak coraz więcej rodziców od tego typu placówek oczekuje znacznie więcej. Chcemy, by nasza pociecha poza pewną ogólną wiedzą na temat świata przyrody, liter i cyfr zdobywała tam także dodatkowe umiejętności. W takim przypadku warto zastanowić się nad przedszkolem profilowanym. Może to być na przykład przedszkole językowe, w którym dzieci uczą się języka obcego bardziej intensywnie i według rozszerzonego programu nauczania. Do wyboru mamy też stawiające na aktywność fizyczną przedszkola sportowe, w których ofercie znajdziemy na przykład judo czy karate, gry zespołowe, pływanie, a nawet zajęcia taneczne. Można także znaleźć przedszkola artystyczne, ukierunkowane na rozwijanie u maluchów zdolności plastycznych lub muzycznych.

Włączanie w edukację

Przed dużo trudniejszym wyborem stoją rodzice, którzy chcą do przedszkola posłać niepełnosprawnego malucha lub pociechę zmagającą się z zaburzeniami czy opóźnieniami rozwojowymi. W takim przypadku warto rozważyć zapisanie malca do przedszkola integracyjnego lub takiego, które posiada tak zwane oddziały integracyjne. W takich placówkach grupy są mniej liczne i w każdej z nich znajduje się kilkoro dzieci o różnym stopniu niepełnosprawności fizycznej lub umysłowej. Proces kształcenia i postępowania z dziećmi od najmłodszych lat jest bardziej elastyczny i dostosowany do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych. – Dzięki temu wyspecjalizowaną opieką możemy otoczyć dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami, nie tylko te dotknięte autyzmem, ale i maluchy zmagające się na przykład z opóźnieniami w rozwoju mowy, trudnościami w nauce czytania i pisania, alalią czy ryzykiem dysleksji. W przypadku tego rodzaju zaburzeń kluczowe jest podjęcie wczesnej, kompleksowej i intensywnej terapii – mówi dr Justyna Leszka z Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu, która utworzyła Niepubliczne Przedszkole Edukacji Włączającej „Miś”.

Nauka i terapia

W przedszkolach integracyjnych poza podstawą programową wychowania przedszkolnego realizuje się także różne zajęcia terapeutyczne. Ich rodzaj jest dostosowany do poziomu rozwoju dziecka oraz jego ewentualnych specjalnych potrzeb edukacyjnych. – Dzieci uczestniczą między innymi w arteterapii, czyli zajęciach polegających na rozwoju i terapii przez sztukę. Uczęszczają też na rytmikę z elementami tańca i zajęcia ruchowe. Proponujemy także indywidualną terapię logopedyczną, dogoterapię, a także zajęcia socjalizacyjne nakierowane na naukę funkcjonowania i zabawy w grupie dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – mówi dr Justyna Leszka z WSEIiI. Wszystkie zajęcia o charakterze terapeutycznym są planowane i dobierane w oparciu o wnikliwą diagnozę wstępną i omawiane z rodzicami, którzy dodatkowo uzyskują także porady na temat tego, jak pracować z dzieckiem w domu. Specjaliści zwracają też uwagę na korzyści, jakie z przebywania w towarzystwie niepełnosprawnych rówieśników odnoszą także pełnosprawne maluchy, które w ten sposób uczą się między innymi tolerancji, empatii, szacunku i otwartości.


()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: dziecko, przedszkole


 


 


 

Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »