Około 90 proc. ludzi na świecie do czytania, pisania, jedzenia i wykonywania innych ważnych czynności używa prawej ręki. Za to, która ręka jest sprawniejsza, odpowiadają geny i dominacja jednej z półkul mózgowych. Ludzie, u których dominuje lewa półkula lepiej posługują się prawą ręką, mają silniejszą prawą nogę, lepiej słyszą na prawe ucho i widzą na prawe oko, u osób z dominacją prawej półkuli jest odwrotnie.
Lateralizacja czyli proces, w wyniku którego kształtuje się dominacja jednej połowy ciała nad drugą zaczyna się w okresie niemowlęcym, ale w zasadzie już noworodki – gdyby umiały - chętniej posługiwałyby się jedną, dominującą u nich ręką.
Pod koniec pierwszego roku życia już dość wyraźnie widać, której rączki dziecko chętniej używa.. Jeżeli to w lewej trzyma łyżkę, kubeczek czy zabawkę może to być (ale nie musi!) zapowiedź leworęczności. Dopiero w okolicy trzeciego roku życia można stwierdzić, czy dziecko jest leworęczne: nie tylko do różnych czynności (rysowania, mycia zębów, jedzenia) chętniej używa lewej ręki, ale i kopie piłkę lewą nogą, wchodząc po schodach najpierw na stopniu stawia lewą nogę, a przez dziurkę od klucza czy lunetę spogląda lewym okiem.
Zazwyczaj w tym momencie rodzice wpadają w panikę i próbują na siłę „przestawiać” dziecko na prawą rękę. W efekcie takich działań u dziecka mogą pojawić się zaburzenia emocjonalne, spadek poczucia własnej wartości, czasem nawet jąkanie.
„Przestawianie” przynosi więcej szkody, niż pożytku, lepiej więc pomóc dziecku zaakceptować jego „inność” i przezwyciężyć trudności, jakie ona z sobą niesie:
1. Koniecznie poinformujmy nauczycielkę w przedszkolu czy szkole o tym, że nasze dziecko jest leworęczne – musi ona zadbać o to, by maluch siedział po lewej stronie ławki, miał odpowiednio ułożony zeszyt i nauczył się prawidłowo trzymać pióro czy długopis.
2. Lampka na biurku dziecka musi stać po jego prawej stronie.
3. To normalne, że dzieci leworęczne piszą nieco wolniej i mniej starannie, niż praworęczne. Często posługują się tzw. pismem lustrzanym, szlaczki i figury geometryczne rysują od strony prawej do lewej, czasem odwracają kolejność liter lub cyfr (piszą „34” zamiast „43” lub „sok” zamiast „kos”). Zarówno nauczyciele, jak i rodzice muszą wykazać zrozumienie i dużo cierpliwości w pracy z dzieckiem leworęcznym.
4. W sklepach dostępne są odpowiednio skonstruowane pióra dla osób leworęcznych – warto je kupić, bo bardzo pomagają w nauce pisania.
Jeżeli dziecko jest zlateralizowane lewostronnie czyli ma wyraźnie sprawniejszą lewą połowę ciała, musimy się z tym pogodzić. Czasem jednak bywa tak, że maluch ma wprawdzie sprawniejszą lewą rękę, ale np. lepiej widzi i słyszy na prawe oko i ucho.
Taka niezgodność może powodować pewne problemy (w nauce pisania, czytania, a także kłopoty z koncentracją i logicznym myśleniem) i wówczas potrzebna jest pomoc psychologa i stosowanie ćwiczeń poprawiających współdziałanie obu półkul mózgowych.
Podstawowym celem będzie tu dążenie do jednorodnej lateralizacji (lewo – lub prawostronnej). Z pomocy psychologa powinniśmy skorzystać również wtedy, gdy dziecko ma kłopoty z koordynacją ruchową (niezgrabnie skacze, rzuca i łapie, nie ma poczucia rytmu, boi się huśtania).
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »