kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Urząd Ochrony Konkurencji Konsumentów dla dzieci
2009/6/3 15:50:00

Młodzi konsumenci mają pieniądze i często dokonują zakupów. Ale czy znają swoje prawa? Z okazji Dnia Dziecka UOKiK zaprasza na www.konsumenckieabc.pl - stronę, która uczynajmłodszych, jak być świadomym uczestnikiem gry rynkowej.

Twój jacht ma awarię... Na szczęście przylatuje pomoc - samolot, który zrzuca potrzebne do przeżycia produkty. Za każdy zebrany dobry produkt dostajesz punkty dodatnie, za uszkodzone lub przeterminowane - płacisz - na szczęście tylko wirtualnie. Wygrywasz, jeśli świadomie podejmujesz decyzje zakupowe. To nie streszczenie akcji filmu przygodowego, ale fabuła prostej gry konsumenckiej, która uświadamia reguły rynku. Więcej edukacyjnych zabaw i rebusów na stronie internetowej , która w nowej szacie graficznej zaprasza wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć: na co zwracać uwagę na zakupach, jak sprawdzać informacje na opakowaniach, co zrobić z wadliwym produktem, jakie prawa i obowiązki mają konsumenci. Interaktywna strona internetowa jest jednym z elementów dużej kampanii edukacyjnej, której pomysłodawcą jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rebusy, quizy, psychotesty mają przekonać młodych konsumentów do świadomego kupowania. Dla maluchów przygotowano kolorowanki oraz historyjki z istotnymi dla nich informacjami.

Najmłodsi stanowią bardzo poważną grupę konsumentów, dysponującą często własnymi funduszami. Dwie trzecie rodziców daje swoim dzieciom kieszonkowe w wysokości około 55 zł miesięcznie (Ipsos, 2008) - łączna kwota, którą dysponuje młodzież w wieku szkolnym jest zatem bardzo wysoka. Nie zawsze jednak kupują oni uważnie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS na zlecenie UOKiK, prawie 60 proc. dzieci sprzedano wadliwy produkt. Jednocześnie najmłodsi są grupą szczególnie narażoną na wpływ niedozwolonych mechanizmów rynkowych.

UOKiK stara się uczyć konsumentów w każdym wieku, podejmując wiele inicjatyw edukacyjno-informacyjnych. Jedną z nich jest kończący się w czerwcu projekt będący kontynuacją kampanii „Moje konsumenckie ABC", przeprowadzonej przez Urząd w 2006 r. Jego celem było zapoznanie młodych konsumentów z prawem, a także z takim pojęciami jak rynek, marketing, reklama.

W tegoroczną kampanię zaangażowało się 1500 nauczycieli z gimnazjów i szkół średnich z całej Polski, którzy wzięli udział w specjalnie opracowanych szkoleniach. Ponadto otrzymali pomoce dydaktyczne, scenariusze lekcji oraz 75 tys. bezpłatnych podręczników - wszystko, by mogli skutecznie uczyć, jak być świadomym konsumentem. Materiały są także dostępne na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednocześnie Urząd przypomina dzieciom, ale również dorosłym o tym, że: dzieci poniżej 13. roku życia, zgodnie z kodeksem cywilnym, nie powinny zawierać umów, nawet dotyczących bieżących spraw życia codziennego; dzieci między 13 a 18 rokiem życia mogą zawierać umowy powszechne (czyli zwykłe i bardzo popularne), jeśli dotyczą one drobnych bieżących spraw życia codziennego. Zgodna z prawem jest więc sprzedaż nastolatkom gazet, artykułów papierniczych lub żywności. W obu przypadkach, jeżeli umowa została wykonana (kupujący zapłacił, a sprzedawca wydał towar) - jest ważna, o ile młody konsument nie został pokrzywdzony - przykładowo przez żądanie przez przedsiębiorcę rażąco wygórowanej ceny za towar. Ponadto, jeśli okaże się, że dziecko zrobiło drogie zakupy bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych, mają oni prawo żądać rozwiązania umowy i zwrotu pieniędzy. W myśl przepisów taka umowa nie jest ważna.


()
Oprac: Aleksandra Dudzisz

 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: Dzień Dziecka, dziecko konsumentem, kieszonkowe


 


 


 

Ta pizza jest jedną z najłatwiejszych, a jednocześnie najsmaczniejszych. Jedyna trudność to "lepienie pieroga", ale nawet niekształtna smakuje znakomicie.»